Musiken bakom ratten

musikformat i bilar

Allt sedan Galvin Manufacturing Corporation (Motorola) år 1930 lanserade världens första bilradio – Motorola model 5T71, har utvecklingen av musikformat och musikproduktion haft ett intimt samband till bilen.

Bilstaden Detroits betydelse för musikvärlden sträcker sig således långt bortom Motown-soundet.

För när dagens hits produceras manipuleras de i studion för att låta bra även i miljöer med mycket bakgrundsljud, som i bilar där väg- och trafikljud är oundvikligt. Genom så kallad nivåkompression förstärks mjuka ljud utan att de hårda ljuden låter högre. Detta har lett till “the loudness war” där musikproducenterna slåss om vilken hit som låter högst. Det finns en enkel förklaring till varför. Enligt Department of Transportation spenderar medelamerikanen 235 timmar i bil. Det innebär cirka 300 normallängdsalbum av musik. Så utsikterna för att få en radiohit avgörs till stor del om låten låter bra i bilen eller inte.

Radio var det första formatet för musik i bilen och det är lika populärt än idag. Andra format har däremot avlöst varandra i en allt mer rask takt. Efter radion har Philips innovation kassettbandet rekord i uthållig då dess storhetstid kom att sträcka sig från 70-talet ända fram till slutet av 90-talet. CD-skivan blev inte lika uthållig. För även om alla moderna bilar levereras med CD-spelare står sig radion fortfarande stark och konkurrensen från MP3-spelare har blivit stenhård. Dessutom har många slutat använda cd-skivor i hemmet helt och det beteendet tar vi med oss till bilen. Nu är kanske även fm-utsändningarna under hot. Exempelvis visade Blaupunkt upp världens första bilinternetradio på teknikmässan CEBIT i år och satellitradio gör succé bland yrkeschaufförer i USA.


Artister med världens tystaste produktioner
(klicka för att lyssna på Spotify):
1.    Brian Eno   
2.    Leonard Cohen
3.    Norah Jones
4.    Tori Amos
5.    Jeff Buckley

Artister med världens mest högljudda produktioner (klicka för att lyssna på Spotify):
1.    Venetian Snares
2.    Soulja Boy
3.    Slipknot
4.    Dimmu Borgir
5.    Andrew W.K.

Share
Trackback-URL för detta inlägg:
http://www.carwinism.se/trackback/135

Kommentarer

 

Loudness war känns instinktivt som en dålig utveckling, men hur är tyst kupé kopplad till utvecklingen?

 

Om möjligheten att få en hit skulle vara så starkt korrelerad med högljudda produktioner är det lite konstigt att exemplifiera med högljudda artister som har långt färre hits än de exempliferade tysta artisterna.

 

 Tack för din kommentar Ferrari!

 
Här finns hela listan, b la återfinns följande hitmakare: The Killers, Arctic Mokeys, Oasis, Queens of the  Stonage och MGMT
 
http://musicmachinery.com/2009/03/23/the-loudness-war/
 
/ Redaktionen

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Mer information om formateringsmöjligheter